Appen Färdtjänsten Stockholm

Äntligen kan du beställa dina sjukresor i appen Färdtjänsten Stockholm! Det är vi glada att kunna erbjuda och hoppas att du ska gillar den.

Har du en mobiltelefon eller surfplatta med internetuppkoppling? Då kan du ladda hem vår app Färdtjänsten Stockholm.

Logga in med bank-id eller personlig kod
Med den kan du beställa och avbeställa dina sjukresor. Du loggar in med BankID eller din personliga kod. Med BankID får du tillgång till mer information så som exempelvis att du kan se resor för 5 månader bakåt och resor du har beställt för 28 dagar framåt i tiden.

Ditt aktuella resesaldo
Du kan se hur många resor du har kvar i dina sjukresetillstånd. När du beställer en resa väljer du vilket sjukresetillstånd som du ska använda, vilken vårdmottagning som du ska resa till eller från. I sjukresetillstånden står det hur många resor som finns kvar.

En reseprofil kan förenkla dina beställningar
Du kan skapa en reseprofil i appen. Med den fylls vissa val vid en resa i automatiskt så som antal passagerare, kombi, hjälpmedel, rullstolstaxibolag med mera. Du kan alltid vid en beställning justera de val som fylld i automatiskt och du kan enkelt redigera eller ta bort en sparad reseprofil. Det gör du under menyn som heter Mer.

Utökad användbarhet
Till senaste lanseringen har vi även förbättrat appen på olika sätt utifrån olika hjälpmedel och inställningar som förenklar användandet.

  • Appen funkar nu bättre på surfplattor.
  • Du kan ha textförstoring. Efter 200 % kan det störa textinnehållet.
  • Det fungerar bra att använda appen med mörkt tema.
  • Skärmläsning av appen har förbättrats mot tidigare.
  • Det är enklare att navigera i appen med ett fysiskt tangentbord.

Detta gäller när du bokar sjukresor via appen
Eftersom appen är under utveckling så är den begränsad tillsvidare. Det gör att vissa sjukresor går att boka i appen och vissa sjukresor behöver du boka via Mina sidor eller beställningscentralen.

Följande resor kan du boka i appen:

  • resa till/från vård och behandling
    • t.ex. från Fatburskvarngata 25, Stockholm till Capio vårdcentral Slussen
  • resa mellan vårdgivare:
    • t.ex. från Capio vårdcentral Slussen till Södersjukhuset akutmottagning.

Tänk på att du kan bara boka en resa till/från den vårdinrättning som du har fått i ditt tillstånd.

Om du inte kan beställa en resa i appen så försök att boka den på Mina sidor eller ring till beställningscentralen.

Du har alltid viktiga telefonnummer tillgängliga i appen

I de fall du behöver kontakta oss finns de telefonnummer som du kan behöva i appen. Det finns telefonnummer bland annat till kundservice, resegarantin och beställningscentralen för taxi och rullstolstaxi.

Det här krävs för att kunna använda appen
Du behöver ha tillgång till en internetuppkoppling på en mobiltelefon eller surfplatta från Apple och Android-enheter.

För att kunna använda appen i en

  • iPhone/iPad behöver du ha iOS version 16 eller senare.
  • Android-enhet behöver du ha version 8.0 eller senare.

Håll appen uppdaterad

Det kommer kontinuerligt nya versioner av appen med förbättringar. Appen uppdateras cirka varannan vecka. Vid uppdateringar förbättrar vi appen och lagar fel. 

Ett enkelt sätt att alltid har senaste versionen av appen så kan du ha mobilen inställd på automatiska hämtningar av appuppdateringar. För att den automatiska uppdateringen ska fungera behöver

  • din mobiltelefon ha tillräckligt med batteritid kvar
  • ha wifi eller mobildata påslagen för att uppdateringen ska kunna hämtas.

Du kan även ladda ned den senaste versionen av appen själv.

Du kan enkelt hitta vilken version av appen du har i mer information om man tittar på menyn Mer som finns i appen. För dig som hämtar appen i app store finns infomation om den senaste versionen. Sök fram Färdtjänsten Stockholm, klicka på den eller öppna. Versionen står under rubriken Nyheter. 

Använder du google play (play butik) för att hämta appen sök fram Färdtjänsten Stockholm, klicka på Om appen, skrolla ned till du hittar Appinformation.