Vi använder kakor

Vi använder kakor (cookies) på webbplatsen för att den ska fungera så bra som möjligt för dig. Kakor hjälper oss också att förbättra och analysera hur fardtjansten.regionstockholm.se används. Vissa kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och är därför alltid påslagna. Läs om hur vi använder kakor och behandlar personuppgifter.

Färdtjänsten

Sjukresa till vård i annat län

Särskilda regler gäller för sjukresor till specialistvård utanför Stockholms län.

Om du har fått en remiss till specialistsjukvård i en annan region än Stockholms kan du i vissa fall få ersättning för dina kostnader för resan.

För att få ersättning för resor till vård och behandling i ett annat län krävs det att du har fått vården godkänd av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm. Det kan till exempel vara en riksavtalsremiss eller ett beslut om rehabilitering.

Du får då ersättning för dina utlägg för resor till och från vårdregionen med billigaste färdsätt, vilket oftast är 2:a klass tåg.

Om du själv har valt att få din vård i en annan region får du inte ersättning för din resa.

Hur beställer jag min resa?

Du kan beställa dina egna resor och söka ersättning i efterskott. Efter din resa skickar du kvitton, biljetter och intyg från vårdgivaren så som besöksunderlag till:

Färdtjänsten
Box 30103
104 25 Stockholm

Om du inte kan beställa din resa själv kan vi hjälpa dig. Du måste ringa minst 5 arbetsdagar innan du ska resa för att vi ska kunna hjälp dig att beställa din resa.

Vill du beställa din resa via oss ringer du kundservice på 08-720 80 80 vardagar mellan 9–12.

För att få reda på mer om vilka regler som gäller kring den här typen av sjukresor ringer du kundservice på 08-720 80 80 som har telefontid vardagar mellan 7–20.