Tjänsteresor med taxi

Tjänsteresor med taxi för dig som är anställd inom regionen

För dig som är anställd inom Region Stockholm finns tjänsteresor med taxi. Du reser med ett av våra upphandlade taxibolag till ett bättre pris än om du skulle resa med privat taxi. För att kunna genomföra en tjänsteresa behöver du tjänsteresekort.

  • Du får inte använda en tjänsteresa för att skicka bud, utan måste själv åka med i bilen.

  • Tjänsteresa utförs endast med start- och slutdestination inom Stockholms län.

Ansök om tjänsteresekort

Beställ tjänsteresekort genom att fylla i blanketten som du hittar längre ned på sidan.

Du kan fylla i blanketten elektroniskt, skriva ut den, skriva under den och skanna in den för att sedan skicka den sedan till tjansteresor@sl.se. Annars kan du även skriva ut blanketten, fylla i den och skicka in den med post till

Färdtjänsten
Box 30103
104 25 Stockholm

Beställ tjänsteresor

För att beställa tjänsteresor ringer du till något av nedanstående taxibolag och beställer din tjänsteresa. Tala om ditt kortnummer. Många föredrar att skriva upp adresserna de reser mellan och spara den informationen. Adressuppgifterna står inte på fakturan som sedan skickas ut.

Kör i hela länet:

Samtrans Omsorgsresor 08-1200 1200
Cabonline 020-33 66 99
Taxi Stockholm 08-612 00 00

Kör mer lokalt:

Haninge & Nynäshamns Taxi 08-520 123 00
Gäller om resan startar i Handen, Brandbergen, Jordbro, Nynäshamn eller på Värmdö.
Södertälje Taxi 08-550 30 000
Gäller om resan startar i Södertälje eller Nykvarn.

Beställ utan att ringa

Du kan också resa utan att först ringa och beställa en resa. Det gör du genom att ta en ledig taxibil på gatan. Taxin måste tillhöra ett av de taxiföretag som Region Stockholm har avtal med. Vilka bolag det är ser du i listan ovan. Taxin har då en dekal med färdtjänstens logotyp på ett sidofönster. Säg att det är en tjänsteresa och ge kortet till föraren vid resans start.

Borttappade kort

Tjänsteresekortet är en värdehandling som du och din organisation ansvarar för, och ni har ett betalningsansvar för resor som utförs. Om du blir av med ditt kort måste du anmäla förlusten via e-post: tjansteresor@sl.se eller till Kundservice för färdtjänst och sjukresor på telefonnummer 08-720 80 80. Ni riskerar annars att behöva betala för resor som utförs med det förlorade kortet.

Faktura för resor

Region Stockholm använder e-fakturering. Det innebär att ni får en e-faktura för resorna. Det är därför viktigt att du fyller i fakturareferenskoden och den elektroniska adressen när du ansöker om ett tjänsteresekort. E-fakturor kommer då att skickas en gång per vecka med de resor som har hunnit rapporterats till oss från taxibolagen. Fakturan innehåller datum och tid men inte adresserna du rest mellan. Dem får du själv notera. Det går inte i efterhand att ta fram adresser eller kvittokopior.

Fakturan skickas till den adress som noterades i samband med utskicket av kortet.

Ändra fakturaadress

För att ändra fakturaadressen skickar ni ett mejl till tjansteresor@sl.se. Skriv vilket kortnummer ni har och vilken er nya fakturaadress är med fakturareferenskoden och den elektroniska adressen.

Tjänsteresebiljetter kan du använda till sista december 2023

Tidigare kunde du beställa tjänsteresebiljetter men sedan en tid tillbaka har vi bara tjänsteresekort som du kan beställa. Vi behöver fasa ut våra tidigare biljetter och därför kommer tjänsteresebiljetterna enbart att fungerar till sista december 2023. För att göra tjänsteresor med taxi under 2024 behöver du skaffa dig ett tjänsteresekort.

Har du biljetter som du använder?

Passa på redan nu att beställa ett tjänsteresekort. Viktigt att du gör det i god tid innan årets slut. Ett kort är inte personligt utan kan delas av flera personer på en avdelning. Det går även att beställa flera tjänsteresekort. Blankett för att beställa finns längst ner på sidan.

Har du biljetter du inte använder eller behöver längre?

Klipp sönder biljetterna och kasta dem. Då biljetterna fungerar som betalmedel för resor med taxi under 2023 är det viktigt att ni förstör biljetterna innan ni kastar dem. Om någon skulle resa med en biljett som ni har kastat är ni fortfarande betalningsskyldiga för resa.

Har du frågor eller synpunkter om tjänsteresor?

Ring kundservice 08-720 80 80, som har öppet på vardagar 7-20. Eller skicka e-post till tjansteresor@sl.se.

Det finns även en folder om tjänsteresor att som du kan läsa mer på.

Res enkelt och hållbart med SL

Resor med SL är oftast det snabbaste och enklaste sättet att ta sig fram i Stockholm. Samtidigt bidrar du till en bättre miljö.

Du kan köpa vilka SL-biljetter du vill, till exempel årskort, enkelbiljetter och betala mot faktura. Biljetterna kan till exempel ligga i receptionen eller liknande, så att det är lätt att hämta för den som behöver. Läs mer på sl.se/foretag .