Uppgifter som du ska lämna när du beställer färdtjänst

När du beställer färdtjänst behöver vi uppgifter om dig och din resa. Bland annat måste du ange datum och tid för resan.

De här uppgifterna ska du lämna när du beställer en färdtjänstresa:

  • numret på ditt färdtjänstkort eller ditt personnummer

  • adresserna där du vill bli hämtad eller lämnad

  • tid och datum när du vill resa

  • hur många personer som ska resa och om någon är egna barn eller syskon

  • ett telefonnummer som föraren kan nå dig på

  • om du tar med ett hjälpmedel, till exempel rullstol eller rullator

  • om du behöver en bilbarnstol.

När du beställer rullstolstaxi ska du också lämna de här uppgifterna:

  • vilket hjälpmedel du tar med dig, till exempel rullstol eller elrullstol

  • om föraren ska ta med trappklättrare eller en transportrullstol.

Om du vill bli hämtad vid till exempel din lägenhetsdörr eller på en avdelning på ett sjukhus ska du beställa utökad hämtning och lämning.

Lämna ett meddelande till föraren när det behövs

Du kan lämna ett meddelande till föraren. Gör det när föraren behöver veta hur hen ska komma fram till den plats där du ska bli hämtad och bli lämnad.

  • Taxi och rullstolstaxi: till exempel uppgifter som att föraren ska köra in på baksidan av huset för att komma fram till porten.

  • Rullstolstaxi med utökad hämtning och lämning: till exempel portkod, våning eller på vilken vårdavdelning du ska hämtas.

Du lämnar meddelandet när du beställer via telefon, Färdtjänstens app eller på Mina sidor.

Lämna bara meddelandet om hur föraren hittar dig

Meddelandet till föraren ska bara handla om hur föraren kan hitta dig, inget annat.

Du kan till exempel inte använda meddelandefältet för att begära att få resa i framsätet eller resa ensam om du inte har tillstånd till det. Du kan inte heller bestämma vilken väg föraren ska köra – det är föraren som väljer väg. Du kan inte heller önska en viss förare eller biltyp.

Om du har tillstånd att resa i framsätet eller resa ensam framgår det av köruppdraget som föraren får. Du behöver inte skriva det i meddelandefältet.

Lämna ett telefonnummer som föraren kan nå dig på

Lämna alltid ett telefonnummer i beställningen som föraren eller taxibolaget kan nå dig på. Om bilen är mer än 10 minuter försenad ska föraren eller taxibolaget ringa eller skicka sms till det telefonnummer som står i beställningen.