Så betalar du för dina färdtjänstresor

Du betalar för dina färdtjänstresor i efterhand, och du får en faktura för dina resor. Du kan välja olika sätt att betala.

En gång i månaden får du en faktura för dina färdtjänstresor. Om du inte har rest får du ingen faktura. Fakturan kommer månaden efter att du har rest och du kan betala på olika sätt. Du får alltid en fakturaspecifikation där det står vad du ska betala för.

Fakturor för ett barn under 18 år kommer till den som är betalningsansvarig för barnet. Bara en person kan vara betalningsansvarig i vårt system.

Fakturaspecifikationen visar vad du ska betala för

Varje månad får du en fakturaspecifikation som visar hur du har rest och vad du ska betala för. Du får fakturaspecifikationen som brev, via Kivra eller till din internetbank. Hur du får den beror på om du har Kivra och på hur du valt att betala.

Så här tolkar du fakturaspecifikationen

Olika sätt att betala

Du kan välja att betala dina färdtjänstresor med

  • pappersfaktura

  • autogiro

  • e-faktura

  • Kivra

Du som får en faktura med posten

Du får en faktura hem med posten. Med fakturan får du en specifikation som visar hur du har rest och vad du ska betala för. Du väljer själv hur du vill betala fakturan.

Betala med autogiro

Du kan ansöka om att betala med autogiro. Då får du fakturaspecifikationen hem med posten, men pengarna dras automatiskt från ditt konto.

Fyll i blanketten på sista sidan i Ansökan om att betala med autogiro och skicka in den till oss på Färdtjänsten.

Regler och villkor för autogiro finns i informationen som följer med blanketten. Där kan du till exempel läsa om vad som händer om du saknar pengar på kontot, och hur det fungerar om någon annan ska betala dina fakturor.

Betala med e-faktura

Via din internetbank kan du anmäla att du vill ha e-faktura. Du får fakturan och fakturaspecifikation till din internetbank, och du betalar fakturan i internetbanken.

Både autogiro och e-faktura

Du kan välja att ha både autogiro och e-faktura. Då får du fakturaspecifikationen elektroniskt till din internetbank, och fakturabeloppet dras automatiskt.

Om du har Kivra kommer fakturorna dit

Har du en digital brevlåda hos Kivra? Då får du dina fakturor och specifikationer till din Kivra-brevlåda. Det gäller fakturor för sjukresor och färdtjänstresor och det gäller även påminnelser för fakturor.

Alla kan inte få fakturorna till Kivra

För att kunna få fakturor till Kivra måste du ha ett bank-id och ett personnummer. Du kan inte få dina fakturor till Kivra om du är under 18 år.

Även om du har Kivra kommer inte fakturorna dit om du har

  • autogiro, eftersom du får fakturan med brev

  • e-faktura, eftersom du får fakturan till din internetbank

  • både autogiro och e-faktura, eftersom du får fakturan till din internetbank.

Om du inte betalar

Om du inte betalar din faktura i tid får du först en påminnelse med en påminnelseavgift på 60 kronor. Om du trots det inte betalar lämnar vi vidare fakturan till ett inkassobolag, som får hantera kravet om betalning. Då får du även betala en inkassoavgift och dröjsmålsränta.

Om du har svårt att betala

Du kan kontakta oss och be att få längre tid på dig att betala en viss faktura, så kallat anstånd. Då flyttar vi fram datumet när du senast måste betala fakturan. Om du har fått en faktura på ett högt belopp kan du be om att få lägga upp en betalningsplan och dela upp betalningen om du behöver. Tänk på att om du fortsätter resa så kommer en ny faktura varje månad som du måste betala.