Så betalar du din resa
Du kan också välja att betala dina resor med autogiro eller e-faktura, för att göra betalningen enklare. I båda dessa fall får du en fakturaspecifikation i god tid innan, så att du kan kontrollera vad du betalar för.
Betala med autogiro
Du kan ansöka om att betala med autogiro med blanketten Ansökan om betalning med autogiro som du kan beställa via kundservice eller hitta på Färdtjänstens webbplats. Fyll i den och skicka till oss på Färdtjänsten.
Du hittar regler och villkor för autogiro i informationsbroschyren som hör till blanketten. Där kan du exempelvis läsa om vad som händer om du saknar pengar på kontot, och hur det fungerar om någon annan ska betala dina fakturor.
Betala med e-faktura
Via din internetbank kan du anmäla att du vill ha e-faktura och betala fakturorna elektroniskt. Sök på Färdtjänsten Region Stockholm.
Både autogiro och e-faktura
Du kan välja att ha både autogiro och e-faktura. Då får du fakturaspecifikationen elektroniskt till din internetbank, och fakturabeloppet dras automatiskt.
Få dina fakturaspecifikationer till Kivra
Har du en digital brevlåda hos Kivra? Då får du dina fakturor från oss till din Kivra-brevlåda. Det gäller fakturor för sjukresor och färdtjänstresor och det gäller även påminnelser för fakturor.
Alla kan inte få fakturorna till Kivra
För att kunna få fakturor till Kivra måste du ha ett mobilt bank-id och ett personnummer. Det går inte att få fakturor till Kivra:
för minderåriga (under 18 år)
för dig som har autogiro
för dig som har e-faktura
för dig som har både autogiro och e-faktura
Om du inte betalar
Om du inte betalar din faktura i tid får du först en påminnelse med en påminnelseavgift på 60 kronor. Om du trots det inte betalar lämnar vi vidare fakturan till ett inkassobolag, som får hantera kravet om betalning. Då får du även betala en inkassoavgift på 160 kronor och dröjsmålsränta.
Om du har svårt att betala
Du kan kontakta oss och be att få längre tid på dig att betala en viss faktura, så kallat anstånd. Då flyttar vi fram datumet när du senast måste betala fakturan. Om du har fått en faktura på ett högt belopp kan du be om att få lägga upp en betalningsplan och dela upp betalningen om du behöver.
Tänk på att om du fortsätter att resa så kommer en ny faktura varje månad som du måste betala tills du har kommit upp i högkostnadsskyddet.