Så betalar du din resa

Du betalar för dina resor i efterskott. En gång i månaden får du en faktura för resorna du har genomfört.

Du kan också välja att betala dina resor med autogiro eller e-faktura, för att göra betalningen enklare. I båda dessa fall får du en fakturaspecifikation i god tid innan, så att du kan kontrollera vad du betalar för.

Betala med autogiro

Du kan ansöka om att betala med autogiro med blanketten Ansökan om betalning med autogiro som du kan beställa via kundservice eller hitta på Färdtjänstens webbplats. Fyll i den och skicka till oss på Färdtjänsten.

Du hittar regler och villkor för autogiro i informationsbroschyren som hör till blanketten. Där kan du exempelvis läsa om vad som händer om du saknar pengar på kontot, och hur det fungerar om någon annan ska betala dina fakturor.

Betala med e-faktura

Via din internetbank kan du anmäla att du vill ha e-faktura och betala fakturorna elektroniskt. Om någon annan ska betala dina fakturor kan betalaren gå in på sin internetbank och anmäla betalning av dina färdtjänstfakturor.

Du måste även godkänna att någon annan ska betala dina fakturor, eftersom den personen får dina fakturaspecifikationer skickade till sig. Skicka in blanketten Godkännande av annan betalare vid e-faktura, om någon annan ska betala.

Fakturor skickas till Kivra

Har du en digital brevlåda hos Kivra? Då kommer du få dina fakturor från oss till din Kivra-brevlåda. Det gäller fakturor för sjukresor och färdtjänstresor och det gäller även påminnelser för fakturor.

Alla kan inte få fakturorna till Kivra

För att kunna få fakturor till Kivra måste du ha ett mobilt bank-id och ett personnummer. Det går inte att få fakturor till Kivra:

  • för minderåriga (under 18 år)

  • för dig som har autogiro

  • för dig som har e-faktura

  • för dig som har både autogiro och e-faktura

Både autogiro och e-faktura

Du kan välja att ha både autogiro och e-faktura. Då får du fakturaspecifikationen elektroniskt till din internetbank, och fakturabeloppet dras automatiskt.

Om du inte betalar

Om du inte betalar din faktura i tid får du först en påminnelse. Om du trots det inte betalar lämnar vi vidare fakturan till ett inkassobolag, som får hantera kravet om betalning.

Om du har tillfälliga svårigheter att betala

Du kan kontakta oss och begära anstånd på att få betala en viss faktura. Då kan vi flytta fram datumet när du senast måste betala. Om du har fått en faktura på ett högt belopp kan du be om att få lägga upp en betalningsplan och dela upp betalningen om du behöver.

Tänk på att om du fortsätter att resa med färdtjänst så kommer en ny faktura varje månad som du måste betala.