Om Färdtjänst på lättläst svenska

På den här sidan kan du läsa om hur det fungerar med färdtjänst. Sidan är skriven på lättläst svenska.

Färdtjänsten i Stockholms län

Färdtjänst är för dig som inte kan
åka med buss eller tunnelbana.
Då får du åka färdtjänst med taxi eller rullstolstaxi.
I en rullstolstaxi får det plats en rullstol.

Du kan ansöka om tillstånd till färdtjänst
hos din kommun. När du har fått tillståndet
skickar vi ett färdtjänstkort hem till dig
inom några dagar. Kortet ska du ha med dig
på varje resa som du gör med färdtjänst.

Så beställer du resan

Beställ dina resor i god tid,
så att du kan åka den tid som du vill.
Du kan beställa dina resor 28 dagar i förväg,
men senast 30-60 minuter innan.

Du kan beställa resan på flera sätt

Du kan beställa färdtjänst via Mina sidor
på Färdtjänstens webbplats.

Du kan också beställa färdtjänst via vår app.
Appen heter Färdtjänsten Stockholm.

Du kan också ringa för att beställa.

Boka färdtjänsttaxi

Om du vill boka en färdtjänsttaxi:
ring 08-555 78 100.

Boka rullstolstaxi

Om du vill boka en rullstolstaxi
måste du kontakta något av de taxibolag
som Färdtjänsten av avtal med:

Samtrans: 08-1200 1200
Sirius: 08-745 33 01
Cabonline: 08-28 75 15
Haninge Nynäshamns taxi: 08-741 11 11
Södertälje taxi: 08-554 205 10
Roslagstaxi: 0176-123 45

Du kan också ringa: 08-720 80 00.
Då bestämmer vi vilka du ska åka med.

Så här mycket kostar det att resa med Färdtjänsten

Du får resa 3 mil för 86 kronor.
Om du reser längre än så kostar det
86 kronor till.

Du behöver aldrig betala mer än
970 kronor per månad
om du betalar helt pris.
Om du betalar nedsatt pris
betalar du aldrig mer än
650 kronor per månad.

Vi skickar en faktura varje månad.

Om du vill resa på andra sätt

Du kan beställa en annan slags resa
än du har tillstånd till.
Då får du betala en särskild avgift.
Det kan vara om du vill
ta med djur på resan
eller resa utan andra resenärer i bilen.

Resegarantin

Om du får vänta på bilen
i mer än 20 minuter efter beställd tid
kan du ringa Resegarantin på 0200-77 66 55.
Vi försöker då se till
att en bil kommer
så snart som möjligt.

Har du frågor eller synpunkter?

Ring kundservice på 08-720 80 80.
Vi har öppet måndag till fredag klockan 7–20.