Tillgänglighetsredogörelse Färdtjänstens app

Färdtjänsten Region Stockholm står bakom den här appen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda appen.

Det här dokumentet beskriver hur appen Färdtjänsten Stockholm uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Dokumentet beskriver också hur du kan rapportera brister i tillgängligheten till oss. Om vi själva sett eller fått till oss att det finns brister i tillgängligheten för appen så finns de att läsa i dokumentet under rubriken Kända brister.

Hur tillgänglig är appen?

Denna app är skapad utifrån att den ska följa riktlinjer som gäller för appar, enligt lagen om tillgänglighet. Trots det kan det finnas delar av appen som ännu inte är tillräckligt tillgängliga. Om vi upptäcker eller får till oss att någon del inte är tillgänglig så uppdaterar vi listan längre ner på denna sida under rubriken Kända brister.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?

Om det är delar av appen du inte kan använda får du gärna kontakta oss och meddela det. Detta gäller även om det är en brist i appens tillgänglighet eller användbarhet som är undantaget från lagens tillämpningsområde.

Rapportera brister i appens tillgänglighet

Vi strävar efter att appen ska vara tillgänglig. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta kundservice så att vi får veta att problemet finns.

Kundservice kontaktar du på telefonnummer 08-720 80 80, vi tar emot ditt samtal helgfria vardagar mellan klockan 7.00 och 20.00.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om appens tillgänglighet

Den här appen är förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Kända brister (iOS)

Om appen har några kända brister av tillgänglighet så finns de listade här nedan.

  • Kan inte ändra datumväljare inom några sekunder i Välj datum med skärmläsare.

    • OS-versioner: 16

    • App-versioner: 2.1.5-

  • Om du ändrar textstorleken till mer än 200 % på små skärmstorlekar, så kan viss information i dialogrutor hamna utanför fönstret.
    För att undvika detta ställ inte in enheten på mer än vad som stöds. Appen är utformad för att stödja upp till 200 % textstorlek.

    • OS-versioner: Samtliga

    • App-versioner: 2.0.0-

  • Vissa rubriker är avskurna vid små fönsterstorlekar. Om det går kan du testa att rotera skärmen från stående till liggande läge för att se om du ser mer av rubriken.

    • OS-versioner: Samtliga

    • App-versioner: 2.0.0

  • När nätverksanrop tar tid, så att laddningsindikation visas över skärmen, så går det fortfarande i vissa situationer att använda knappar som borde vara avstängda om man använder tangentbord eller skärmläsare.

    • OS-versioner: Samtliga

    • App-versioner: 2.0.0-

Kända brister (Android)

Om appen har några kända brister av tillgänglighet så finns de listade här nedan.

  • Vid användning av tangentbord exempelvis i beställningsformuläret, så försvinner ibland fokusmarkeringen. Du kan fortsätta att interagera och navigera med formuläret men du får ingen visuell feedback om var fokusmarkeringen är.

    • OS-versioner: 8-33

    • App-versioner: 3.0.0-

  • TalkBack kan inte läsa upp telefonnumret. När den gör det så läser den upp talet som siffrorna i telefonnumret blir istället för telefonnumret. Detta fel beror på att TalkBack inte har bra stöd för alla språk så som svenska. Du kan testa att ladda ned ett annat språk-plugin eller byta till en annan voice syntheziser.

    • OS-versioner: 8-33

    • App-versioner: 3.0.0-

Vi uppdaterar tillgänglighetsredogörelsen kontinuerligt.

Redogörelsen uppdaterades senast den 16 oktober 2023.