Vi använder kakor

Vi använder kakor (cookies) på webbplatsen för att den ska fungera så bra som möjligt för dig. Kakor hjälper oss också att förbättra och analysera hur fardtjansten.regionstockholm.se används. Vissa kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och är därför alltid påslagna. Läs om hur vi använder kakor och behandlar personuppgifter.

Färdtjänsten

Faktura för sjukresor

Du betalar för de sjukresor du gjort med sjukresekort i efterskott.

Du får en faktura skickad till din folkbokföringsadress för de sjukresor som du har gjort med ditt sjukresekort. På fakturan ser du även vilka resor som du blivit fakturerad för. Om du har kommit upp i högkostnadsskyddet betalar du inte för resorna. Du kan betala på olika sätt men du får alltid en fakturaspecifikation där det står specificerat för vilka resor fakturan avser. Har du inte gjort några resor får du ingen faktura.

På fakturaspecifikationen står resorna du betalar för

Du kan på din specifikation se vilka resor som du betalar för. De står noterade med resdatum, adresser som resan skett mellan, antal resor och summan för egenavgiften. Det står även SLL Sjukreseenheten; RES, vilket är avsändaren.

Fakturor skickas till Kivra

Har du en digital brevlåda hos Kivra? Då kommer du få dina fakturor från oss till din Kivra-brevlåda. Det gäller fakturor för sjukresor och färdtjänstresor och det gäller även påminnelser för fakturor.

Alla kan inte få fakturorna till Kivra

För att kunna få fakturor till Kivra måste du ha ett mobilt bank-id och ett personnummer. Det går inte att få fakturor till Kivra:

  • för minderåriga (under 18 år)

  • för dig som har e-faktura.

Om du inte betalar

Om du inte betalar din faktura i tid får du först en påminnelse med en påminnelseavgift på 60 kronor. Om du trots det inte betalar lämnar vi vidare fakturan till ett inkassobolag, som får hantera kravet om betalning. Då får du även betala en inkassoavgift på 160 kronor och dröjsmålsränta.

Om du har svårt att betala

Du kan kontakta oss och be att få längre tid på dig att betala en viss faktura, så kallat anstånd. Då flyttar vi fram datumet när du senast måste betala fakturan. Om du har fått en faktura på ett högt belopp kan du be om att få lägga upp en betalningsplan och dela upp betalningen om du behöver.

Tänk på att om du fortsätter att resa så kommer en ny faktura varje månad som du måste betala tills du har kommit upp i högkostnadsskyddet.