Faktura för sjukresor
Du får fakturor för de sjukresor som du har gjort med ditt sjukresekort. Du får även fakturor på resor du gör till planerad vård i ett annat län. Vi skickar fakturan en gång i månaden till din särskilda postadress om du har en sådan, annars till din folkbokföringsadress.
Om du har kommit upp i högkostnadsskyddet, betalar du inte för fler resor så länge högkostnadsskyddet gäller. Under den tiden får du inte några fakturor.
Om du inte har gjort några resor får du ingen faktura alls.
På fakturaspecifikationen står resorna du betalar för
Du kan se på din fakturaspecifikation vilka resor du betalar för. Den information om resorna som finns på fakturaspecifikationen är
datum för resan
adresser som resan skett mellan
summan för egenavgiften.
Det står även SLL Sjukreseenheten; RES, vilket är avsändaren.
Fakturor skickas till Kivra
Har du en digital brevlåda hos Kivra? Då får du dina fakturor från oss till din Kivra-brevlåda. Det gäller fakturor för sjukresor och färdtjänstresor och det gäller även påminnelser för fakturor.
Alla kan inte få fakturorna till Kivra
För att kunna få fakturor till Kivra måste du ha ett mobilt bank-id och ett personnummer. Du kan inte få fakturor till Kivra
om du är under 18 år
om du betalar dina sjukresor med e-faktura.
Om du inte betalar
Om du inte betalar din faktura i tid får du först en påminnelse med en påminnelseavgift på 60 kronor. Om du trots det inte betalar lämnar vi över till ett inkassobolag, som skickar en faktura till dig. Då får du även betala en inkassoavgift på 160 kronor och dröjsmålsränta.
Om du har svårt att betala
Kontakta oss om du har svårt att betala. Du kan få längre tid på dig att betala en viss faktura, så kallat anstånd. Vi flyttar fram datumet när du senast måste betala fakturan. Om fakturan är på ett högt belopp kan du få dela upp betalningen på flera månader.
Tänk på att om du fortsätter att resa så kommer en ny faktura varje månad som du måste betala tills du har kommit upp i högkostnadsskyddet.