Regler och information

Färdtjänsten har i uppdrag att följa upp de resor som utförs i vår regi. Det innebär bland annat att vi följer upp hur färdtjänstresor beställs och hur de genomförs. Vi kan därför göra stickprovskontroller på dina resor.

Du som har rätt till färdtjänst i Stockholms län är skyldig att

  • följa regler och anvisningar för färdtjänst

  • vara på plats för att bli hämtad på överenskommen tid

  • följa förarens rekommendationer om att resa på ett säkert sätt

  • alltid vara med själv på de färdtjänstresor du beställer

  • aldrig enbart frakta varor eller hjälpmedel med färdtjänst

  • inte låna ut ditt färdtjänstkort till någon annan

  • meddela oss om du inte längre behöver färdtjänst

  • meddela oss om du inte längre har behov av extra resor, till exempelvis arbete eller studier

  • tala om för oss ifall du inte längre behöver den typ av tillstånd till färdtjänst som du har, till exempel tillstånd för ensamåkning.

Beställ resor på rätt sätt

Det finns några regler som du måste följa när du beställer resor med
Färdtjänsten.

  • Du får bara beställa resor via de beställningstjänster som
    Färdtjänsten erbjuder.

  • Du får inte beställa resor direkt av föraren.

  • Du får inte beställa så kallade fortsättningsresor, där du efter
    en resa åker vidare med samma förare till en annan adress.

  • Du måste avbeställa resor som du inte tänker göra.

Om du inte följer reglerna

Om du beställer eller genomför en resa på ett sätt som strider mot reglerna kan du bli skyldig att betala hela den faktiska kostnaden för resan.

Vi har också rätt att begränsa ditt tillstånd till färdtjänst om du gör dig skyldig till upprepade eller allvarliga fel. Till exempel kan vi begränsa hur du beställer dina resor, hur många resor du får göra eller med vilka fordon du får resa.

Det kan även gå så långt så att vi drar in ditt tillstånd till färdtjänst, så att du inte längre kan resa med färdtjänsten. Det gäller om du har gjort dig skyldig till allvarliga fel, medvetet har fuskat upprepade gånger eller om du inte längre behöver färdtjänst.

Du ansvarar för att ordna hjälp under och efter resan

Du ansvarar själv för att ordna hjälp om du behöver stöd under resan eller när du är framme. Det är inte förarens ansvar att vänta på anhöriga eller hjälpa dig att bära in dina saker.

Tänk också på att föraren inte har någon medicinsk kunskap eller känner till varför du har färdtjänst. Vi rekommenderar att du tar med någon på resan om du har en funktionsnedsättning som gör att du behöver mer hjälp än vad föraren kan ge dig.

Försäkringar vid olyckor

Alla fordon som används i färdtjänsten har lagstadgad trafikförsäkring som täcker skador i samband med trafikolyckor. Dessutom har taxibolagen en ansvarsförsäkring som gäller om någon blir skadad på grund av att föraren är oaktsam.

Vi uppmanar dig att ha en egen olycksfallsförsäkring för att täcka sådana olyckshändelser som försäkringsskyddet inte täcker, exempelvis fallskador i samband med att du stiger in i bilen.

Om olyckan är framme

Säkerheten i samband med resor är alltid högst prioriterad för oss. Vi och de taxibolag du reser med gör vårt yttersta för att dina resor ska vara trygga och säkra. Trots det händer det ibland olyckor som riskerar att skada dig eller dina ägodelar. Om något händer i samband med en färdtjänstresa är det viktigt att du meddelar oss det.

Föraren ska alltid informera sin chef och oss om bilen har varit med i en trafikolycka eller om du har skadat dig i samband med en resa. Det är också viktigt att du själv hör av dig, så att vi vet att du mår bra. Om du har varit på sjukhus efter händelsen får du gärna informera oss om det.

Det är viktigt för oss att få reda på om det händer något under resan, eftersom vi ställer krav på våra taxibolag att arbeta för att minimera skador.

Ordning och säkerhet

Föraren är ansvarig för säkerheten under resan. Du kan bli nekad att resa om föraren inte kan garantera din säkerhet, till exempel om du inte använder midjebälte eller säkerhetsbälte eller om ditt bagage inte kan transporteras på ett säkert sätt.