Så här behandlar Färdtjänsten dina personuppgifter

Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Färdtjänsten skyddar de personuppgifter vi behandlar om dig.

Hur hanteras personuppgifterna inom Färdtjänsten?

När du ringer till Färdtjänsten hanteras dina personuppgifter i samtalet. Inspelningen raderas inom 30 dagar. Endast behöriga personer inom Färdtjänsten och vår leverantör som tar emot samtalen har möjlighet att ta del av dessa inspelningar.

Trafiknämnden är personuppgiftsansvarig för inspelade samtal och behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i personuppgiftslagen och beslut från Datainspektionen.

Hur kan du få reda på vilka personuppgifter vi har om dig?

Du har rätt att en gång per kalenderår kostnadsfritt få besked om vilka personuppgifter som Trafiknämnden har om dig och hur Trafiknämnden behandlar dessa uppgifter. En skriftlig ansökan skickar du till:

Trafikförvaltningen
Personuppgiftsombudet
105 73 Stockholm

Du har också rätt att begära rättelse, till exempel om ditt namn är felstavat eller om någon annan uppgift om dig är felaktig.

När vi behandlar dina personuppgifter rör det sig vanligtvis om dessa uppgifter:

  • förnamn och efternamn,

  • personnummer,

  • postadress,

  • position.

I vissa fall behandlar vi även ditt telefonnummer och kund-/kortnummer. Färdtjänsten registrerar vidare resehistorik i form av datum, klockslag och avgångs- och destinationsadress.

Dina personuppgifter behövs i olika delar av vår verksamhet. De kan till exempel behövas när du:

  • har tappat ditt färdtjänstkort och behöver förlustanmäla det,

  • har blivit försenad på grund av en trafikhändelse och begär ersättning för ersättningsresa,

  • har ett ärende i Färdtjänstens kundtjänst.

Vi kan också använda dina personuppgifter i anonymiserad form för att göra kundanalyser för att göra vår verksamhet bättre.