Så här fungerar det när du använder dina resor
Varje gång du beställer en resa används en av de resor du har fått. Om du inte har några resor kvar kan du inte beställa någon resa.
Har du fått resor till arbete, studier eller liknande så är det viktigt att du använder rätt restyp. Du har då fritidsresor och till exempel arbetsresor att välja mellan när du beställer.
Avbeställ resor som du inte ska göra
Om du inte kan göra en resa som du har beställt, måste du avbeställa den. För att få resan tillbaka måste du avbeställa eller ändra den minst 30 minuter innan du ska bli hämtad.
Om du har beställt en resa från länets yttre områden måste du avbeställa eller ändra din beställning minst 70 minuter innan du ska bli hämtad.
Om bilen inte kommer
Om din beställda färdtjänsttaxi inte kommer inom 20 minuter från den tid som den är beställd till, ska du kontakta resegarantin. Då kan du beställa en ny resa utan att det dras ytterligare en resa. Du som reser med rullstolstaxi eller bårtaxi kan få samma hjälp när du ringer direkt till det bolag som du beställde resan hos.
Om bilen inte kommer alls, eller är så sen att du inte vill resa, ska du kontakta kundservice för att få resan tillbaka.
När du reser via en grav eller förskola dras bara en resa
Om du beställer en rsa via en grav dras det bara en resa från ditt saldo. En sådan resa kallas för en gravvårdsresa. Om du har fått så kallade via-resor för att hämta och lämna dina egna barn på förskola kan du resa via förskolan. Då dras det också bara en resa.
Färdtjänsttaxi utan förbeställning – dras i efterskott
Om du gör en färdtjänstresa utan förbeställning, dras en resa från dina fritidsresor i efterskott. Vi drar den när taxibolaget har meddelat oss att du har gjort en sådan resa. Dessa resor kallas ibland "bil på gatan".
Utomlänsbiljetter dras från dina fritidsresor
Om du beställer utomlänsbiljetter dras resorna direkt från dina fritidsresor.