Hantering av synpunkterna
Utifrån enskilda ärenden
Om vi på Färdtjänsten får veta att en leverantör har brutit mot vårt avtal med dem får leverantören betala böter. I allvarliga fall riskerar föraren eller den som tog emot din beställning att stängas av från fler uppdrag. Vi använder även dina synpunkter för att förbättra kvaliteten på den service som vi erbjuder, och för att fånga upp behov och önskemål. Därigenom kan vi på sikt utveckla våra tjänster, genom att exempelvis justera krav i kommande upphandlingar och utveckla nya digitala tjänster.
Utifrån statistik
Vi följer även upp våra leverantörer med hjälp av statistik. Vi tittar på hur långa svarstiderna i telefon är, om färdtjänstresorna utförs i tid och hur stora eventuella förseningar blir. Vi strävar alltid efter att du ska få så korta telefonköer som möjligt, att du ska blir hämtad i tid och få en trevlig och säker resa. Vi använder även statistiken för att planera och bemanna våra tjänster för att möta efterfrågan.