Uppgifter som du ska lämna när du beställer sjukresor

När du beställer sjukresor behöver vi uppgifter om dig och din resa. Bland annat måste du ange numret på ditt sjukresekort.

När du beställer en sjukresa ska du lämna följande uppgifter:

  • numret på ditt sjukresekort

  • adresserna där du vill bli hämtad och lämnad

  • tid och datum när du ska resa

  • hur många personer som ska resa

  • ett telefonnummer som föraren kan nå dig på

  • om du tar med ett hjälpmedel, till exempel en rullator eller rullstol

  • eventuellt meddelande till föraren med mer information om var du ska hämtas

När du beställer rullstolstaxi ska du även ange om du behöver en trappklättrare eller transportrullstol.

Lämna ett telefonnummer som föraren kan nå dig på

Lämna alltid ett telefonnummer i beställningen som föraren eller taxibolaget kan nå dig på. Om bilen är mer än 10 minuter försenad ska föraren eller taxibolaget ringa eller skicka sms till det telefonnummer som står i beställningen.

Lämna därför helst mobilnumret till dig eller till någon som ska resa med dig. Lämna inte telefonnumret till din vårdcentral eller receptionen på en vårdavdelning.

Meddelande till föraren

När du reser med rullstolstaxi eller har resevillkoret utökad hämtning och lämning är det viktigt att du lämnar meddelande till föraren med detaljer om var du ska hämtas och lämnas.

När du reser med rullstolstaxi eller har resevillkoret utökad hämtning och lämning blir du hämtad av föraren vid din lägenhetsdörr och får hjälp hela vägen fram dit du ska, till exempel till en sjukhusmottagning. Du får alltså hjälp av föraren hela resan, ”från dörr till dörr”. Tidigare kallades detta extra service.

När du beställer dessa resor ska du därför lämna information som föraren behöver för att hitta dig. Lämna uppgifter om till exempel portkod, våningsplan eller vilken avdelning på sjukhuset du ska hämtas från eller åka till.

Fältet för meddelanden kan ta emot upp till 54 tecken, därför kan du inte skriva långa meddelanden. Om du beställer via Mina sidor eller Färdtjänstens app kan du skriva H för hämtning och L för lämning, till exempel H: Portkod 1234 vån 3 L: Portkod 4321 vån 5.

Lämna bara meddelanden om hur föraren hittar dig

Meddelandet till föraren ska bara handla om hur föraren kan hitta fram till dig, inget annat.

Du kan till exempel inte använda meddelandefältet för att begära att få resa i framsätet eller resa ensam om du inte har tillstånd till det. Du kan inte heller bestämma vilken väg föraren ska köra – det är föraren som väljer väg. Du kan inte önska en viss förare eller biltyp.

Om du har tillstånd att resa i framsätet eller resa ensam framgår det av köruppdraget som föraren får. Du behöver inte skriva det i meddelandefältet.