Färdtjänsten

Sjukresor för dig med tillstånd till färdtjänst

Som färdtjänstresenär har du alltid rätt att bli beviljad sjukresor med sjukresekort när du reser till vård och behandling som regionen driver och betalar för eller som har avtal med regionen.

Om du visar upp ett giltigt färdtjänstkort för din vårdgivare så ska du få hjälp med att få tillstånd för sjukresor och ett sjukresekort. Tänk på att tala om för vårdgivaren när de ger dig tillståndet om du till exempel behöver sitta i framsätet eller resa med en medföljare. Det måste finnas med i tillståndet för att du ska kunna beställa en sådan resa.

Du kan använda dina färdtjänstresor när du ska besöka vården. När du beslutar om du vill resa med färdtjänst eller sjukresor så tänk på att:

  • dina färdtjänstresor är begränsade till antalet,

  • priset skiljer sig mellan vad en färdtjänstresa kostar och vad en sjukresa kostar,

  • och högkostnadsskyddet skiljer sig åt mellan färdtjänst och sjukresor.

Vad som är förmånligast för dig beror bland annat på om du behöver göra många sjukresor, hur många färdtjänstresor du har behov av och hur många resor med färdtjänst som du gör per månad. Om du har frågor om vad som blir förmånligast för dig så kan du kontakta kundservice för mer information.

Tänk på att en färdtjänstresa inte går att ändra till en sjukresa i efterhand, och tvärtom.

Saknar du sjukresekort?

Om du som färdtjänstresenär saknar sjukresekort eller inte hinner kontakta vårdgivaren innan du ska resa, så kan du betala taxin själv och söka ersättning för utlägget i efterskott. Du får då tillbaka kostnaden för taxin, med avdrag för egenavgiften som är max 140 kronor.

Sök ersättning för din sjukresa

Handläggningstiden på ett komplett ersättningsärende är cirka 5 veckor.

För att få ersättning behöver du i efterhand få ett tillstånd av den vårdgivare som du rest till.

Skicka in:

  • taxameterkvitto

  • förklaring om vilken resa som gjordes

  • ett besökskvitto/kassakvitto

  • eventuell tillståndsblankett som du fått av den som ger dig vård.

För att få pengarna insatta på ditt bankkonto meddelar du

  • personnummer

  • namn på kontoinnehavaren

  • clearingnummer och kontonummer

  • namnet på banken där du vill att vi sätter in pengarna.

Skicka sedan in ersättningskravet till:

Färdtjänsten
Box 30103
104 25 Stockholm