Beställ din färdtjänstresa i Färdtjänstens app
Du som har tillgång till en smart telefon eller en surfplatta kan ladda ner och använda appen.
Så här beställer du resor i appen
Ladda ner appen.
Logga in med bank-id eller personlig kod.
Följ instruktionerna i appen för att beställa en resa.
Ladda ner appen
Du kan ladda ner appen Färdtjänsten Stockholm om du har en smart mobiltelefon eller en surfplatta med internetuppkoppling.
Logga in med personlig kod eller bank-id
Du behöver logga in i Färdtjänstens app. Det kan du göra med
din personliga kod
med bank-id
Beroende på hur du loggar in skiljer det sig åt i vad du får tillgång till och kan göra.
Vad kan du göra i appen?
Beroende på hur du loggar in kan du se och göra olika saker.
Om du loggar in med bank-id kan du
hantera resor 28 dagar framåt i tiden
få information om resor 5 månader bakåt i tiden
ändra och ta bort telefonnummer, sparade adresser och din reseprofil
Om du loggar in med din personliga kod kan du
hantera resor 7 dagar framåt i tiden
fortsätta vara inloggad.
Användbara funktioner i appen
Det finns funktioner i appen som är bra att känna till och som kan underlätta för dig.
Fortsätta vara inloggad
Om du markerar Kom ihåg mig är du inloggad till dess att du själv väljer att logga ut. Det fungerar bara om du loggar in med kortnummer och personlig kod.
Spara en reseprofil
Du kan spara en reseprofil för att underlätta dina vanligaste beställningar. I reseprofilen sparar du vissa inställningar för din resa så att du inte behöver fylla i dessa varje gång du beställer.
Se om bilen är på väg
En stund innan du ska bli hämtad kan du se status på resan. Det ser du under Kommande resor. Det kan bland annat stå:
resa beställd
letar efter bil
bil på väg.
Det visas ingen status om det är för lång tid kvar tills du ska resa.
Håll appen uppdaterad
Det kommer nya versioner av Färdtjänstens app ungefär varannan vecka med förbättringar och rättningar. Se till att du har den senaste versionen genom att
ställa in automatiska uppdateringar av appar
själv ladda ner den senaste versionen.
Vilken version av appen har jag?
Du ser vilken version av appen du har om du går till menyn Mer i appen.
I App Store och Google Play finns information om vilken som är den senaste versionen.
App Store: Sök fram Färdtjänsten Stockholm, klicka på den eller öppna. Versionsnumret står under rubriken Nyheter.
Google Play: Sök fram Färdtjänsten Stockholm, klicka på Om appen, skrolla ned tills du hittar Appinformation.
Tekniska förutsättningar för att kunna använda appen
Du kan använda appen på mobiler och surfplattor från Apple och Android. För att kunna använda appen i
iPhone eller iPad behöver du ha iOS version 16.0 eller senare
androidenheter behöver du ha Android version 8.0 eller senare.
Se till att operativsystemet på din enhet är uppdaterat. Då fungerar appen som bäst.