Beställ din färdtjänstresa i Färdtjänstens app

Du kan logga in i appen Färdtjänsten Stockholm för att beställa och avbeställa resor. Här kan du också få information om din beställda resa.

Du som har tillgång till en smart telefon eller en surfplatta kan ladda ner och använda appen.

Så här beställer du resor i appen

  1. Ladda ner appen.

  2. Logga in med bank-id eller personlig kod.

  3. Följ instruktionerna i appen för att beställa en resa.

Ladda ner appen

Du kan ladda ner appen Färdtjänsten Stockholm om du har en smart mobiltelefon eller en surfplatta med internetuppkoppling.

Logga in med personlig kod eller bank-id

Du behöver logga in i Färdtjänstens app. Det kan du göra med

  • din personliga kod

  • med bank-id

Beroende på hur du loggar in skiljer det sig åt i vad du får tillgång till och kan göra.

Vad kan du göra i appen?

Beroende på hur du loggar in kan du se och göra olika saker.

Om du loggar in med bank-id kan du

  • hantera resor 28 dagar framåt i tiden

  • få information om resor 5 månader bakåt i tiden

  • ändra och ta bort telefonnummer, sparade adresser och din reseprofil

Om du loggar in med din personliga kod kan du

  • hantera resor 7 dagar framåt i tiden

  • fortsätta vara inloggad.

Användbara funktioner i appen

Det finns funktioner i appen som är bra att känna till och som kan underlätta för dig.

Fortsätta vara inloggad

Om du markerar Kom ihåg mig är du inloggad till dess att du själv väljer att logga ut. Det fungerar bara om du loggar in med kortnummer och personlig kod.

Spara en reseprofil

Du kan spara en reseprofil för att underlätta dina vanligaste beställningar. I reseprofilen sparar du vissa inställningar för din resa så att du inte behöver fylla i dessa varje gång du beställer.

Se om bilen är på väg

En stund innan du ska bli hämtad kan du se status på resan. Det ser du under Kommande resor. Det kan bland annat stå:

  • resa beställd

  • letar efter bil

  • bil på väg.

Det visas ingen status om det är för lång tid kvar tills du ska resa.

Håll appen uppdaterad

Det kommer nya versioner av Färdtjänstens app ungefär varannan vecka med förbättringar och rättningar. Se till att du har den senaste versionen genom att

  • ställa in automatiska uppdateringar av appar

  • själv ladda ner den senaste versionen.

Vilken version av appen har jag?

Du ser vilken version av appen du har om du går till menyn Mer i appen.

I App Store och Google Play finns information om vilken som är den senaste versionen.

App Store: Sök fram Färdtjänsten Stockholm, klicka på den eller öppna. Versionsnumret står under rubriken Nyheter.

Google Play: Sök fram Färdtjänsten Stockholm, klicka på Om appen, skrolla ned tills du hittar Appinformation.

Tekniska förutsättningar för att kunna använda appen

Du kan använda appen på mobiler och surfplattor från Apple och Android. För att kunna använda appen i

  • iPhone eller iPad behöver du ha iOS version 16.0 eller senare

  • androidenheter behöver du ha Android version 8.0 eller senare.

Se till att operativsystemet på din enhet är uppdaterat. Då fungerar appen som bäst.