Beställ din resa via talsvar

Talsvar är en automatisk telefontjänst där du talar eller knappar in din beställning av taxiresor. Här kan du också få reda på ditt resesaldo, kontrollera och avbeställa dina resor.

Du kan ringa talsvar dygnet runt på 0200-11 44 11. För att knappa in en beställning behöver du en tonvalstelefon med knapparna * och #.

För att logga in behöver du tala eller knappa in numret på ditt färdtjänstkort och sedan ange din personliga kod. Den personliga koden får du hemskickad genom kontakt med kundservice, om du inte kan den eller har glömt den.

Via talsvar kan du bara beställa enkla taxiresor

Du kan inte beställa resor med rullstolstaxi eller bårtaxi via talsvar och du kan inte heller lämna en instruktion till föraren.

Tala eller knappa din beställning

Du ger information om beställningen genom att knappa på telefonen eller genom att tala.

På ja och nej-frågor kan du trycka på siffran 1 för att svara Ja, och trycka på siffran 2 för att svara Nej. Det är inte alltid tjänsten talar om detta, vilket görs för att förkorta tiden det tar att beställa.

  • Tryck 1 för att svara ja eller säg "Ja" så tydligt du kan

  • tryck 2 för att svara nej eller säg "Nej" så tydligt du kan.

Du kan tala eller knappa in ditt kortnummer och telefonnummer. Om du väljer att tala in ditt kortnummer måste du ange det med en eller högst två siffror i taget. Du kan därför säga 1, 3 osv eller 13 direkt.

Vid knapptryckning är det valfritt om du vill avsluta med # (fyrkant) eller inte.

Adresser sparade på siffror förenklar beställningen

Är du färdtjänstresenär kan du ha upp till 10 personliga adresser sparade som du kan använda dig av när du knappar eller talar in din beställning.

Adress nummer 1 - 10 kan du själv redigera via Mina sidor. Du kan även meddela oss via kontaktformuläret vilka adresser du vill ha på vilka nummer så skriver vi in dessa åt dig.