Beställ din resa via Talsvar

Talsvar är en automatisk telefontjänst för beställningar av resor med färdtjänsttaxi. Här kan du också avbeställa resor och få reda på hur många resor du har kvar.

Du kan ringa Talsvar dygnet runt på 0200-11 44 11. För att använda tjänsten behöver du tala eller trycka in

  • numret på ditt färdtjänstkort

  • din personliga kod.

Om du har glömt din personliga kod kan du få en ny till dig.

Följ instruktionerna för Talsvar

När du har kommit fram till Färdtjänstens Talsvar får du instruktioner för vilken information du ska lämna.

Tala eller tryck in din beställning

När du beställer en resa svarar du på frågorna som du får från Talsvar. Du kan använda knapparna på telefonen eller tala. Vid ja och nej-frågor kan du trycka 1 för ja och 2 för nej.

När du talar in din beställning förstår Talsvar ental och tiotal och inte hundratal. Därför får du bara säga en eller högst två siffror i taget. Vill du till exempel säga 113 säger du 1, 1, 3.

  • Prata i vanlig samtalston

  • Undvik höga bakgrundsljud

  • Separera inte ord, till exempel Svea (paus) vägen. Säg istället Sveavägen i ett ord.

Sparade adresser förenklar beställningen

Du kan ha upp till 10 personligt sparade adresser. Dessa underlättar för dig när du ska beställa dina resor via Talsvar. Varje adress får ett nummer 1-10 som du kan tala eller trycka när du beställer.

Du kan själv spara och ändra dina sparade adresser på Mina sidor eller i Färdtjänstens app. Du kan även be kundservice att hjälpa dig.

Via Talsvar kan du bara beställa taxiresor

Du kan inte beställa

  • rullstolstaxi

  • bårtaxi

  • via-resa (gravvårdsresa, förskoleresa)

Du kan heller inte lämna ett meddelande till föraren om du inte använder en sparad adress som redan har ett meddelande sparat.