Beställ din resa via Talsvar
Du kan ringa Talsvar dygnet runt på 0200-11 44 11. För att använda tjänsten behöver du tala eller trycka in
numret på ditt färdtjänstkort
din personliga kod.
Om du har glömt din personliga kod kan du få en ny till dig.
Följ instruktionerna för Talsvar
När du har kommit fram till Färdtjänstens Talsvar får du instruktioner för vilken information du ska lämna.
Tala eller tryck in din beställning
När du beställer en resa svarar du på frågorna som du får från Talsvar. Du kan använda knapparna på telefonen eller tala. Vid ja och nej-frågor kan du trycka 1 för ja och 2 för nej.
När du talar in din beställning förstår Talsvar ental och tiotal och inte hundratal. Därför får du bara säga en eller högst två siffror i taget. Vill du till exempel säga 113 säger du 1, 1, 3.
Prata i vanlig samtalston
Undvik höga bakgrundsljud
Separera inte ord, till exempel Svea (paus) vägen. Säg istället Sveavägen i ett ord.
Sparade adresser förenklar beställningen
Du kan ha upp till 10 personligt sparade adresser. Dessa underlättar för dig när du ska beställa dina resor via Talsvar. Varje adress får ett nummer 1-10 som du kan tala eller trycka när du beställer.
Du kan själv spara och ändra dina sparade adresser på Mina sidor eller i Färdtjänstens app. Du kan även be kundservice att hjälpa dig.
Via Talsvar kan du bara beställa taxiresor
Du kan inte beställa
rullstolstaxi
bårtaxi
via-resa (gravvårdsresa, förskoleresa)
Du kan heller inte lämna ett meddelande till föraren om du inte använder en sparad adress som redan har ett meddelande sparat.