Om du inte blir hämtad i tid

Om föraren är mer än 10 minuter försenad ska du bli kontaktad. Om du inte har blivit hämtad efter 20 minuter, gäller Färdtjänstens resegaranti.

Den resa du har beställt kan bli försenad, till exempel på grund av köer i trafiken eller för att föraren ska hämta upp en annan resenär som ska samåka med dig.

Du blir meddelad vid försening

Föraren eller taxibolaget ska ringa eller skicka ett sms om förseningen är 10 minuter eller mer. Du blir då kontaktad på det telefonnummer som står i beställningen.

Lämna därför ett telefonnummer som det går att nå dig på, till exempel ditt mobilnummer eller mobilnumret till någon som ska resa med dig.

Efter mer än 20 minuters försening gäller resegarantin

Om du har väntat i 20 minuter efter beställd tid gäller Färdtjänstens resegaranti.

  • Färdtjänsttaxi: Ring eller skicka sms till resegarantin för att få hjälp.

  • Rullstolstaxi eller bårtaxi: Ring till resegarantin eller taxibolaget där du beställde resan.

  • Du kan resa med och betala för en privat taxi. Begär sedan ersättning för kostnaden i efterhand.

Om en resa du har beställt inte blir utförd, betalar du inte för den resan.