Det här ska föraren hjälpa dig med i samband med färdtjänstresan

Föraren ansvarar för att ge dig en trygg och säker resa. I avtalen mellan Färdtjänsten och taxibolagen står det vad förare ska göra och vad som ingår i deras uppdrag.

Föraren ska alltid

  • säkerställa att det är rätt resenär som hämtas

  • kontrollera att adresserna i köruppdraget stämmer med det du har beställt

  • stödja resenären till och från porten, entrén eller liknande, om det behövs

  • hjälpa resenären in och ut ur bilen

  • hjälpa till med bilbältet om det behövs

  • lägga in handbagage och eventuellt hjälpmedel i bilen

  • se till att resenärerna använder bilbälte, komfortbälte, bälteskudde eller bilbarnstol.

Dessutom ska föraren

  • köra på ett säkert sätt så att resan blir trygg och bekväm

  • välja körväg så att resan blir så kort som möjligt med hänsyn till trafiksituationen.

Om du eller bilen är försenad

Om bilen är mer än tio minuter försenad ska föraren eller taxibolaget ringa eller skicka sms till det mobilnummer som står i beställningen.

Om du inte är på plats ska föraren vänta på dig i fem minuter efter beställd tid. Om bilen kommer för sent ska föraren vänta på dig i fem minuter från den tid som bilen kom fram.

Du som reser med rullstolstaxi eller bårtaxi behöver inte vänta vid porten

Om du reser med rullstolstaxi eller bårtaxi kan föraren hämta dig på en annan plats än vid porten. Det kan till exempel vara vid din lägenhetsdörr eller på en avdelning på ett sjukhus.

Läs även