Resegaranti – om din beställda sjukresa är försenad

Om din beställda sjukresa inte har kommit efter tjugo minuter gäller resegarantin.

Din beställda bil kan bli försenad, till exempel på grund av köer eller för att föraren ska hämta upp andra resenärer som ska samåka med dig. Du måste därför räkna med att bilen du har beställt kan komma sent. Föraren ska kontakta dig vid 10 minuters försening.

Efter 20 minuters försening gäller resegarantin

Om din beställda bil är mer än 20 minuter försenad gäller resegarantin. För att få hjälp kan du ringa oss. Vi har öppet alla dagar dygnet runt.

Om du reser med taxi

Om din sjukresa med taxi är mer än 20 minuter försenad, ring 0200-77 66 55 för att få hjälp. De som svarar efterlyser din bil och hjälper dig att göra en ny beställning om det behövs.

Du kan även skicka SMS på telefonnummer 0700-200 400. Du får ett svar om vad som har hänt med din beställning och om bilen är på väg.

I sms:et skriver du

  • ditt för- och efternamn

  • ditt sjukresekortsnummer

  • tiden du skulle ha blivit hämtad

  • de adresser du skulle bli hämtad och lämnad på.

Om du reser med rullstolstaxi

Om din rullstolstaxi är mer än 20 minuter försenad, ring till det taxibolag du har beställt resan hos. De kan efterlysa din rullstolstaxi eller hjälpa dig att beställa en ny resa om det behövs.

Om du inte har valt ett taxibolag eller inte vet vilket bolag du beställde resan hos, ring till 0200-77 66 55. Du blir då kopplad vidare till det taxibolag som du skulle resa med.

Du kan få ersättning för privat resa i efterhand

Om din beställda sjukresa inte kommer kan du ta en privat taxi och begära ersättning för reskostnaden i efterhand. Det förutsätter att du har fått tillstånd till sjukresor av vården. Du kan även få ersättning för en privat rullstolstaxiresa, om det är det färdsätt du har fått tillstånd till att resa med.