Är din beställda bil är över 20 minuter sen?

Ibland kan det hända saker som gör att din resa blir försenad eller inställd. Här kan du läsa om vad som gäller vid förseningar och vilken hjälp du har rätt till.

Om du har väntat i 20 minuter efter beställd tid och din bil fortfarande inte kommit, gäller resegarantin. Hur hjälper resegarantin dig?

  • Du kan ringa 0200-77 66 55 för att få hjälp

  • Du får möjlighet att söka ersättning för en privat taxiresa.

Resegarantin innebär att du som reser med färdtjänst kan ringa till 0200-77 66 55 om din beställda taxibil inte kommit inom 20 minuter efter den beställda tiden.

De som svarar efterlyser din taxi och hjälper dig göra en ny beställning om det behövs.

Ta en privat taxi

Om du kan resa med en vanlig taxi och det gått 20 minuter eller mer sedan din beställda taxi skulle varit på plats, kan du ta en taxi, betala till taxiföraren och sedan få ersättning i efterhand.

Avgift för den beställda resan

  • Om en resa du har beställt inte blir utförd, betalar du inte för den resan.

  • Om du begär ersättning för en privat taxiresa och får ersättning, görs avdrag för egenavgiften innan utbetalning sker.

Egenavgiften är den summan du skulle ha betalat för resan om den kom på din faktura. Egenavgiften dras i de fall du inte kommit upp i högkostnadsskyddet.