Beställ din sjukresa via Mina sidor

Du kan logga in på Mina sidor för att beställa resor. Här kan du beställa, avbeställa och få information om din beställda resa.

På Mina sidor kan du även se dina olika tillstånd och få en bra överblick över hur många resor du har kvar.

Så fungerar Mina sidor för sjukresor

När du beställer sjukresor via Mina sidor kan du använda flera funktioner som underlättar beställningarna.

Du som har tillgång till en dator eller smart telefon kan logga in på Mina sidor.

Du kan välja att logga in med Bank-id eller med ditt kortnummer och din personliga kod.

Om du loggar in med bank-ID kan du se

  • all din information

  • beställa resor 28 dagar framåt i tiden

  • se dina tidigare resor 5 månader bakåt i tiden.

Loggar du i stället in med din personliga kod får du

  • begränsad information om dina resor och dina tillstånd

  • se dina kommande resor och beställa nya resor 7 dagar framåt i tiden.

Vad kan man göra på Mina sidor?

  • Du kan beställa, kontrollera och avbeställa dina resor. När du beställer rullstolstaxi via Mina sidor måste du beställa resan senast en timme före önskad avgång.

  • Du ser ditt resesaldo på Mina sidor och du ser även om du har extra tilldelningar, hur länge ditt tillstånd gäller, och annan information om ditt tillstånd.

  • Du kan också redigera och ändra upp till 10 personligt sparade adresser. De kan du sedan använda vid framtidabeställningar oavsett hur du beställer din resa.

Förenkla dina beställningar

Det finns flera olika funktioner i Mina sidor som du kan använda för att underlätta dina beställningar.

Spara telefonnummer

På Mina sidor kan du spara upp till tre telefonnummer som du lägger in i beställningen som ett telefonnummer som föraren kan ringa dig på. Namnge gärna telefonnumren så det blir enklare att använda dem i beställningen. Du sparar och ändrar dina telefonnummer på Min profil, under Mina kontaktuppgifter. Dina sparade telefonnummer finns bara i Mina sidor och går inte att använda när du ringer och beställer din resa.

Tänk på att du alltid kan skriva in ett telefonnummer i beställningen och att du inte behöver spara det.

Status på beställd resa

Under kommande resor så kan du se status på din resa. Visas inte status på resan har körningen inte än planerats.

Har du beställt via Beställningscentralen från en ny adress?

Om du beställer din resa från en ny adress via Beställningscentralen så kan det dröja upp till 24h innan resans adress visas korrekt i Färdtjänstens app eller på Mina sidor.

Sparade adresser

Du som färdtjänstresenär kan spara och ändra upp till 10 personligt sparade adresser. Det underlättar för dig när du ska beställa dina resor. Adresserna kommer upp som förslag i till-fältet och från-fältet om du skriver upp till 2 bokstäver. Där kommer även de senast använda adresserna upp som förslag. Du kan även spara ett meddelande kopplat till adressen som följer med när adressen används i från-adressfältet.

Adresserna syns hos beställningscentralen, i appen och i Talsvar

Om du har sparat dina vanligaste adresser blir det enklare när du ringer
och beställer din resa hos beställningscentralen, via appen eller Talsvar. När du ringer kan du till exempel säga att du vill resa från adress 1 till adress 5.

I Färdtjänstens app och på Mina sidor kommer adresserna upp som val i adressfälten.

Du kan kontakta kundservice så hjälper de dig att uppdatera dina sparade adresser