Beställ din sjukresa via Mina sidor
På Mina sidor kan du även se dina olika tillstånd och få en bra överblick över hur många resor du har kvar.
Så fungerar Mina sidor för sjukresor
När du beställer sjukresor via Mina sidor kan du använda flera funktioner som underlättar beställningarna.
Du som har tillgång till en dator eller smart telefon kan logga in på Mina sidor.
Du kan välja att logga in med Bank-id eller med ditt kortnummer och din personliga kod.
Det är en skillnad i vad du kan göra beroende på om du logga in med bank-ID eller personlig kod. Vi rekommenderar att du logga in med bank-ID om du kan. Då får du full tillgång till alla funktioner.
Loggar du in med bank-ID kan du
se information om dina resor och dina tillstånd
beställa resor 28 dagar framåt i tiden
se tidigare resor 5 månader bakåt i tiden.
Loggar du i stället in med din personliga kod
ser du begränsad information om dina resor och dina tillstånd
kan du beställa resor 7 dagar framåt i tiden
ser du kommande resor 7 dagar framåt i tiden.
Vad kan man göra på Mina sidor?
Du kan beställa, kontrollera och avbeställa dina resor. När du beställer rullstolstaxi via Mina sidor måste du beställa resan senast en timme före önskad avgång.
Du ser hur många resor du har kvar, hur länge dina tillstånd för sjukresor gäller.
Du kan även se status på beställda resor.
Förenkla dina beställningar
Det finns flera olika funktioner i Mina sidor som du kan använda för att underlätta dina beställningar.
Spara telefonnummer
På Mina sidor kan du spara upp till tre telefonnummer som du lägger in i beställningen som ett telefonnummer som föraren kan ringa dig på. Namnge gärna telefonnumren så det blir enklare att använda dem i beställningen. Du sparar och ändrar dina telefonnummer på Min profil, under Mina kontaktuppgifter. Dina sparade telefonnummer finns bara i Mina sidor och går inte att använda när du ringer och beställer din resa.
Tänk på att du alltid kan skriva in ett telefonnummer i beställningen och att du inte behöver spara det.
Status på beställd resa
Under kommande resor så kan du se status på din resa. Visas inte status på resan har körningen inte än planerats.
Har du beställt via Beställningscentralen från en ny adress?
Om du beställer din resa från en ny adress via Beställningscentralen så kan det dröja upp till 24h innan resans adress visas korrekt i Färdtjänstens app eller på Mina sidor.