Beställ din sjukresa via Talsvar
Du kan ringa Talsvar dygnet runt på 0200-11 44 11. För att använda tjänsten behöver du tala eller trycka in
numret på ditt sjukresekort
din personliga kod.
Om du har glömt din personliga kod kan du få reda på den genom kontakt med kundservice.
Följ instruktionerna för talsvar
När du har kommit fram till Färdtjänstens talsvar får du instruktioner för vilken information du ska lämna.
Tala eller tryck in din beställning
När du beställer en resa svarar du på frågorna som du får från Talsvar. Du kan använda knapparna på telefonen eller tala. Vid ja och nej-frågor kan du trycka 1 för ja och 2 för nej.
När du talar in din beställning förstår Talsvar ental och tiotal och inte hundratal. Därför får du bara säga en eller högst två siffror i taget. Vill du till exempel säga 113 säger du 1, 1, 3.
Prata i vanlig samtalston
Undvik höga bakgrundsljud
Separera inte ord, till exempel Svea (paus) vägen. Säg i stället Sveavägen i ett ord.
Via talsvar kan du bara beställa taxiresor
Du kan inte beställa rullstolstaxi och du kan inte lämna ett meddelande till föraren.