Utreder du färdtjänst?

Då är den här sidan till dig. Den riktar sig till de som i sitt yrke arbetar med utredningar om färdtjänst och ansökan om färdtjänst.

Yrkesverksamma finns inte kvar

Vi hänvisar er till journalsystemet TakeCare för blanketter. Läs mer här

Färdtjänstportalen Soft - logga in här

Du behöver e-tjänstekort när du ska logga in.

Yrkesverksamma läggs ner

I stället hänvisar vi er till journalsystemet TakeCare. Om den vårdenhet du jobbar på inte har tillgång till TakeCare ber vi dig att kontakta vår registratormail.

registrator.fardtjanst@regionstockholm.se

Kontakta oss om du behöver någon av följande blanketter:

  • Läkarintyg 
  • Utredning om Färdtjänst
  • Ansökan om färdtjänst för boende på vårdboende eller äldreboende

Fler blanketter som används för Färdtjänst hittar du här:
Blanketter och Broschyrer

Region Stockholms eTjänstekort ska moderniseras

Inför förändringen är det beställningsstopp för nya kort i nästan två månader. 

Ett tillfälligt reservkort fungerar inte för att logga in i Färdtjänstportalen Soft. Om du har ett tillfälligt reservkort måste du skicka in handlingar per post.

Bra att ha koll på:

  • Den 1 december 2023 till 25 januari 2024 är det beställningsstopp för nya eTjänstekort. Anledningen är att eTjänstekorten ska moderniseras för att uppfylla högre säkerhetskrav.
  • Alla befintliga eTjänstekort utfärdade i Region Stockholm kommer att fungera som vanligt fram till dess att kortets giltighetstid går ut.
  • Om du har ett tillfälligt reservkort måste du skicka in handlingar per post.
  • Om ditt eTjänstekort går ut under denna perioden behöver du antingen beställa ett nytt kort innan 1 december eller skicka in handlingar per post. 

Reviderad information gällande handläggningsprocessen

Vi har tidigare informerat om att läkarintyg och ansökan ska skickas direkt till färdtjänsten. Nu behöver vi återgå till den gamla rutinen där kommunerna äger processen. Se nedan.

  • Läkarintyg, ansökan och fotografi ska skickas till kommunen.
  • Kommunen skriver en utredning och sammanställer ansökningshandlingarna.
  • Kommunen översänder dessa till färdtjänsten via den nya färdtjänstportalen SoFt.

Blanketterna är snart ändrade men många blanketter är redan i omlopp. De blanketter med felaktig adresshänvisning kommer att fasas ut under en period.

Nu finns uppdaterade blanketter tillgängliga 

Färdtjänsten har uppdaterat sina blanketter och nu finns de på plats. Blanketterna uppfyller nu kraven om tillgänglighet. De är även:

  • anpassade till vår grafiska profil
  • klarspråkade
  • enhetliga.

Alla blanketter i ansökan om färdtjänst har fått omformulerade frågor. Vissa frågor är borttagna, en fråga har flyttats från en blankett till en annan. Arbetet har även fokuserat på inkluderande frågeställningar då tidigare blanketter hade övervägande fokus utifrån fysisk funktionsnedsättning.

Du hittar blanketterna via journalsystemet TakeCare. Om den vårdenhet du jobbar på inte har tillgång till TakeCare så kan du kontakta oss. Då ber vi dig att kontakta vår registratormail registrator.fardtjanst@regionstockholm.se.

Vi kommer även skicka ut pappersblanketter till kommuner, stadsdelar och vissa vårdboenden och äldreboenden tillsammans med ett följebrev senare i veckan.

Uppmanar inte längre resenärer att skicka in fotografier via e-post

Vi uppmanar inte längre resenärer att skicka in fotografier via e-post, då fotografier är en personuppgift och ska hanteras enligt dataskyddsförodningen (GDPR). Resenärer måste skicka in fotografiet med post.

Handlingar som innehåller personuppgifter kan skickas med post till Färdtjänsten, Box 30103, 104 25 Stockholm, om de inte kan skickas in via Färdtjänstportalen, Soft.

Uppdaterad broschyr Uppfyller jag kraven för att få tillstånd till färdtjänst?

Vi har nu tagit fram en uppdaterad och förbättrad version av broschyren Uppfyller jag kraven för att få tillstånd till färdtjänst? Den kommer inom kort skickas ut till er i kommunerna och stadsdelsförvaltningarna i ett par exemplar tillsammans med broschyren Alla har sitt sätt att resa, som är ett komplement till broschyren.

Du hittar en digital version av broschyren här på vår webbplats, enklast är längre ned på denna sida. 

E-utbildning för färdtjänstutredare

Uppdatera dig gärna och gå våran e-utbildning. Syftet med e-utbildningen är att ge dig som utredare av färdtjänst grundläggande kunskaper i att utreda färdtjänst i Stockholms län. E-utbildningen kan även användas för dig som arbetat som utredare under en tid och har ett behov av att uppdatera dina kunskaper.

E-utbildningen är ett komplement till de lärarledda grundutbildningarna för dig som färdtjänstutredare och tar cirka 45 minuter att göra. 

Klicka här för att komma till e-utbildningen

  • Innehållet laddas in. Var god vänta.

    • Innehållet laddas in. Var god vänta.

      • Innehållet laddas in. Var god vänta.

      • Innehållet laddas in. Var god vänta.

    • Innehållet laddas in. Var god vänta.

Det finns inga artiklar att visa.

  • Innehållet laddas in. Var god vänta.

    • Innehållet laddas in. Var god vänta.

      • Innehållet laddas in. Var god vänta.

      • Innehållet laddas in. Var god vänta.

    • Innehållet laddas in. Var god vänta.

Det finns inga artiklar att visa.