Vi använder kakor

Vi använder kakor (cookies) på webbplatsen för att den ska fungera så bra som möjligt för dig. Kakor hjälper oss också att förbättra och analysera hur fardtjansten.regionstockholm.se används. Vissa kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och är därför alltid påslagna. Läs om hur vi använder kakor och behandlar personuppgifter.

Färdtjänsten

Resa med bårtaxi

Bårtaxi är en större bil för dig som behöver ligga ner under resan. För att kunna resa med bårtaxi behöver du ha fått det beviljat i ditt tillstånd till färdtjänst.

Bårtaxin är utrustad med en särskilt anpassad bår med Tempur-madrass, så att du kan ligga ner och resa så bekvämt som möjligt.

Du som har tillstånd att resa med bårtaxi kan även välja att resa med taxi och rullstolstaxi. Om du reser med taxi har du rätt att sitta i framsätet.

Beställa resor med bårtaxi

Du ringer och beställer dina resor på telefonnummer 08-1200 1200.

Du kan inte beställa trappklättrare eller transportrullstol när du reser med bårtaxi.

Du som reser med bårtaxi och ska till Arlanda flygplats hänvisas inte att resa med Arlanda Express. Istället kan du välja om du vill att resa med tåget när du ska till eller från flygplatsen. Det talar du om vid beställningen. Du får då resa med bårtaxi till Vasaplatsen i Stockholm där du byter till resa med tåget.

Om din beställda bårtaxi är mer än 20 minuter försenad ringer du till samma nummer som när du beställde. De som svarar på numret efterlyser din taxi och hjälper dig göra en ny beställning om det behövs. Om du istället reser med rullstolstaxi eller färdtjänsttaxi kan du ringa till resegarantin

Du kan hämtas vid din lägenhet eller uppe på en avdelning

När du beställer bårtaxi ska du berätta om du vill bli hämtad vid dörren eller om du kan ta dig ut till gatan själv.

För att föraren ska kunna hämta dig vid exempel din lägenhet måste du vid beställningen tala om var du ska hämtas och lämnas. Föraren behöver få uppgifter om till exempel portkod och våningsplan.

Du kan inte beställa trappklättrare eller transportrullstol som föraren hämtar dig med.

Vad får du ta med dig?

Du får ta med dig ett handbagage och ett förflyttningshjälpmedel på resan. Du kan även ta med dig upp till tre personer på resan, mot en särskild avgift.

Du får ta med dig ett handbagage och ett förflyttningshjälpmedel på resan. Du kan ta med dig upp till tre personer på resan och beställa resa med en bilbarnstol. Tänk på att vissa resor kostar extra, till exempel om du reser med sällskapsdjur.

Föraren ska alltid

  • höra av sig om bilen är mer än 10 minuter försenad

  • vänta på dig 5 minuter efter beställd tid

  • gå ut ur bilen och kontrollera vid porten, entrén eller liknande om du är där och väntar

  • säkerställa att rätt resenär hämtas och att adresserna är rätt

  • hjälpa dig in i och ut ur bilen

  • säkerställa att du har bårbälte och får hjälp att sätta på det om du önskar

  • lägga in handbagage och eventuellt hjälpmedel i bilen

  • dra ditt färdtjänstkort vid resans start och slut

Under resan

Föraren ska köra på ett säkert sätt i trafiken, och du ska alltid få en trygg och bekväm resa. Föraren är den som väljer körväg så att resan ska bli så kort som möjligt med hänsyn till trafiksituationen. Under färden ligger du fastspänd på en bekväm madrass på en bår.

Om du kan får du resa med rullstolstaxi och färdtjänsttaxi

Du som har tillstånd till bårtaxi kan också välja att resa med taxi eller rullstolstaxi vid vissa resor. Om du reser med taxi har du rätt att sitta i framsätet. Beställer du en rullstolstaxi har du möjlighet att resa med trappklättrare och transportrullstol som föraren tar med.

Service som inte ingår vid färdtjänstresor

Färdtjänstens service omfattar inte alltid den hjälp och extra omsorg som vissa resenärer behöver.