Beställa färdtjänstresa

En färdtjänstresa kan beställas upp till 28 dagar i förväg. Du kan också beställa din resa samma dag. Du kan beställa flera resor vid samma tillfälle.

Du får reda vilken tid resan blir beställd till vid beställningstillfället. Vilken tid du kan beställa din resa till beror på flera olika faktorer. Bland annat om det finns en ledig bil, vilket färdsätt du reser med och vilka resedetaljer du valt. Resedetaljer kan vara exempevis, adresser du reser mellan, antal personer eller att du tar med sällskapsdjur på resan.

Beställ din resa någon dag innan du behöver resa för att i större utsträckning få resa vid den tid du vill. Viktig är även att du bokar med tidsmariginal om du har en tid att passa, viket innebär att du räknar in extra tid för hur lång tid resan kan ta. Tänk på om det är rusningstrafik eller om du får samåka med någon annan, då tar resan längre tid.

Tänk på att oavsett om du beställer din resa flera dagar i förväg eller några timmar innan du vill resa, hanteras resorna på samma sätt och skickas ut till bilarna samtidigt. Det går aldrig att garantera att en bil kommer i tid exempelvis genom att beställa den med längre framförhållning.

För varje beställning dras en resa från ditt resesaldo. Tänk på att avbeställa resor du inte ska göra.

Innan du beställer

Dessa uppgifter behöver du tala om när du beställer en resa: 

  • kortnummer eller personnummer
  • adress där du vill bli hämtad och lämnad
  • tid och datum för din resa
  • vilka eventuella hjälpmedel du behöver ha med dig, till exempel rullstol eller rullator
  • hur många ni är som reser och om några är egna barn eller syskon under 18 år
  • ett telefonnummer som föraren kan nå dig på
  • om du tar med sällskapsdjur eller ledarhund.

Med rullstolstaxi kan du välja att bli hämtad vid din bostadsdörr eller vid porten. Glöm inte att tala om eventuell portkod, så att föraren kommer in.  

Resor från Arlanda flygplats får du beställa först när du har landat och hämtat ditt bagage på grund av risk för förseningar i flygtrafiken.

Telefonnummer i beställningen

Oavsett hur du beställer din resa är det viktigt att ett relevant telefonnummer finns i beställninge. Om bilen är mer än tio minuter försenad ska föraren ringa eller skicka sms till det telefonnummer som står i beställningen. Tala därför om ett telefonnummer vid beställningen som föraren kan använda, så som ditt mobilnummer eller ett telefonnummer som går till någon som ska resa med dig. 

Fyra olika sätt att beställa 

Du kan beställa din resa på Mina sidor på Färdtjänstens webbplats, via Talsvar, via Färdtjänstens app eller genom att ringa.  

Mina sidor

Du som har tillgång till en dator eller smart telefon kan logga in på Mina sidor som du hittar längst till höger i sidans meny. Du kan välja att logga in med BankID eller med ditt kortnummer och din personliga kod. Läs mer om den personliga koden här.

Med BankID kan du se all din information, beställa resor 28 dagar framåt i tiden och se dina tidigare resor 5 månader bakåt i tiden. Loggar du istället in med din personliga kod i begränsat läge får du begränsad information om dina resor och dina tillstånd. Du kan exempelvis bara se och beställa resor 7 dagar framåt i tiden.

På Mina sidor kan du beställa, kontrollera och avbeställa dina resor. När du beställer rullstolstaxi via Mina sidor måste du beställa resan senast en timme före önskad avgång. 

Läs mer om hur Mina sidor fungerar på sidan "Mina sidor - funktioner som underlättar".

App för smarta telefoner och surfplattor

Du som har en smart mobiltelefon eller en surfplatta med internetuppkoppling kan ladda ner appen Färdtjänsten Stockholm. Där kan du beställa, avbeställa och få information om kommande resor. Du kan välja att logga in med bank-ID eller med ditt kortnummer och din personliga kod. Läs mer om den personliga koden här.

Med bank-ID kan du se all din information, beställa resor 28 dagar framåt i tiden och se dina tidigare resor 5 månader bakåt i tiden. Loggar du istället in med din personliga kod i begränsat läge får du begränsad information om dina resor och dina tillstånd. Du kan exempelvis bara se och beställa resor 7 dagar framåt i tiden.

I appen kan du beställa, kontrollera och avbeställa dina resor med taxi och rullstolstaxi. När du beställer rullstolstaxi via appen måste du beställa resan senast en timme före önskad avgång. Läs mer om olika funktioner i appen på sidan "Färdtjänstapp".

Talsvar

Talsvar är en automatisk telefontjänst där du talar eller knappar in din beställning för färdtjänsttaxi. Här kan du också få reda på ditt resesaldo samt kontrollera och avbeställa resor. Du kan ringa Talsvar dygnet runt på 0200-11 44 11. För att knappa in en beställning behöver du en tonvalstelefon med knapparna * och #.  

Ring

Vill du beställa din resa via vår beställningscentral, ringer du 08-555 78 100. Du som ska beställa ett rullstolstaxi kan själv välja leverantör och ringer då direkt till den du väljer. Läs mer på Resa med rullstolstaxi.  

Spara adresser för att underlätta alla beställningar

Oavsett via vilken kanal du beställer din resa kan du spara och använda 10 personliga adresser. Adresserna numreras från 1 till 10. Du kan själv lägga till eller ändra de sparade adresserna via Mina sidor. Adress nummer 1 ser vi gärna att du skriver in din hemadress som du reser ifrån. Du kan även kontakta kundservice och tala om vilka adresser du vill ha på vilka nummer.

Adresserna syns hos beställningscentralen och i Talsvar och du kan så säga att du vill resa mellan adress 1 och adress 5 som exempel. I appen och Mina sidor kommer adresserna upp som val i adressfälten.

Om du beställer rullstolstaxi

Du som vill beställa en resa med rullstolstaxi kan välja mellan sju olika taxiföretag. Läs vilka de är hur du beställer på sidan Beställa rullstolstaxi här nedan. 

  • Innehållet laddas in. Var god vänta.

    • Innehållet laddas in. Var god vänta.

      • Innehållet laddas in. Var god vänta.

      • Innehållet laddas in. Var god vänta.

    • Innehållet laddas in. Var god vänta.

Det finns inga artiklar att visa.