Beställ din resa via Mina sidor
Du som har tillgång till en dator eller smart telefon kan logga in på Mina sidor. På Mina sidor kan du även se information om ditt tillstånd och få en bra överblick över hur många resor du har kvar. När du beställer färdtjänstresor via Mina sidor kan du använda flera funktioner som underlättar beställningarna. Du som reser med bårtaxi kan inte beställa resor via Mina sidor.
Logga in med bank-ID eller personlig kod
Du kan välja att logga in med Bank-id eller med din personliga kod. Vi rekommenderar att du logga in med bank-ID om du kan.
Det är en skillnad i vad du kan göra beroende på om du logga in med bank-ID eller personlig kod. Du får full tillgång till alla funktioner om du logga in med bank-ID.
Loggar du in med bank-ID kan du
se information om ditt färdtjänsttillstånd och ditt resesaldo
beställa resor 28 dagar framåt i tiden
se tidigare resor 5 månader bakåt i tiden
ändra och ta bort telefonnummer
lägga till och ändra bland dina sparade adress.
Loggar du in med personliga kod kan du
beställa resor 7 dagar framåt i tiden
se kommande resor 7 dagar framåt i tiden
inte redigera några uppgifter.
Vad kan du göra på Mina sidor?
Tänk på att vad du kan göra och se varierar beroende på om du loggat in med bank-ID eller personlig kod.
Du kan beställa, kontrollera och avbeställa dina resor. När du beställer rullstolstaxi via Mina sidor måste du beställa resan senast en timme före önskad avgång.
Du ser ditt resesaldo på Mina sidor och du ser även om du har extra tilldelningar, hur länge ditt tillstånd gäller, och annan information om ditt tillstånd.
Du kan också redigera och ändra upp till 10 personligt sparade adresser. De kan du sedan använda vid framtidabeställningar oavsett hur du beställer din resa.
Du kan ha upp till 3 sparade telefonnummer som du kan redigera via Mina sidor
Förenkla dina beställningar
Det finns flera olika funktioner i Mina sidor som du kan använda för att underlätta dina beställningar.
Spara telefonnummer
På Mina sidor kan du spara upp till tre telefonnummer som du kan använda när du beställer resor. Det är viktigt att det i varje beställning finns ett telefonnummer som föraren kan ringa dig på. Namnge gärna telefonnumren så det blir enklare att använda dem i beställningen. Du sparar och ändrar dina telefonnummer på Min profil, under Mina kontaktuppgifter. Dina sparade telefonnummer finns bara i Mina sidor och går inte att använda när du ringer och beställer din resa.
Du kan alltid skriva in ett telefonnummer i beställningen avsett om det finns sparat eller inte.
Status på beställd resa
Under Kommande resor så kan du se status på din resa. Visas inte status på resan har körningen inte än planerats.
Har du beställt via Beställningscentralen från en ny adress?
Om du beställer din resa från en ny adress via Beställningscentralen så kan det dröja upp till 24h innan resans adress visas korrekt i Färdtjänstens app eller på Mina sidor.
Sparade adresser
Du som färdtjänstresenär kan spara och ändra upp till 10 personligt sparade adresser. Det underlättar för dig när du ska beställa dina resor. Adresserna kommer upp som förslag i till-fältet och från-fältet om du skriver upp till 2 bokstäver. Där kommer även de senast använda adresserna upp som förslag. Du kan även spara ett meddelande kopplat till adressen som följer med när adressen används i från-adressfältet. Meddelandet är till föraren för att förenkla för denne att hitta dig och ska användas i syfte att förtydliga din hämtplats.
Adresserna syns hos beställningscentralen, i appen och i Talsvar
Om du har sparat dina vanligaste adresser blir det enklare när du ringer och beställer din resa hos beställningscentralen, via appen eller Talsvar. När du ringer kan du till exempel säga att du vill resa från adress 1 till adress 5.
I Färdtjänstens app och på Mina sidor kommer adresserna upp som val i adressfälten.
Du kan kontakta kundservice så hjälper de dig att uppdatera dina sparade adresser