Vi använder kakor

Vi använder kakor (cookies) på webbplatsen för att den ska fungera så bra som möjligt för dig. Kakor hjälper oss också att förbättra och analysera hur fardtjansten.regionstockholm.se används. Vissa kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera och är därför alltid påslagna. Läs om hur vi använder kakor och behandlar personuppgifter.

Färdtjänsten

Ersättning för din sjukresa

Så här gör du för att söka ersättning för sjukresor du gjort med privat taxi, egen bil eller egen båt till en vårdgivare, när vården har gjort bedömningen att du har rätt till sjukresa.

Ersättning för resa med egen bil

Om du fått rätt till ersättning för sjukresor med egen bil så gör du så här för att söka ersättning.

  • Spara parkeringskvitto i original om du reser med egen bil.

  • Fyll du i en tillståndsblankett som du får av din vårdgivare.

  • På tillståndsblanketten ska det framgå:

    • vilket datum du har rest

    • mellan vilka adresser.

  • Skicka in blanketten och eventuella parkeringskvitton.

Parkering ersätts vid besök i öppenvård när resan är en tur och returresa

För att få ersättning så måste du skicka dina parkeringsbiljetter.

På biljetten ska det framgå

  • datum och tid för när parkeringen påbörjades - incheckningstiden.

  • datum och tid för när parkeringen avslutades - utcheckningstiden.

  • kostnaden för parkeringen.

Ersättning för resa med privat taxi

Så här gör du för att söka ersättning för sjukresor du gjort med egen bil, egen båt eller privat taxi till en vårdgivare, om vården har gjort bedömningen att du har rätt till sjukresa.

  • Spara taxameterkvitto i original om du reser med privat taxi.

  • Får du tillstånd att resa med privat taxi, fyller du i en tillståndsblankett som du får av din vårdgivare.

  • På tillståndsblanketten ska det framgå vilket datum du har rest.

Egenavgiften är 200 kronor för resa med taxi och 75 kronor för resa med egen bil. Egenavgiften dras från ersättningen innan utbetalning.

Få pengarna insatta på ditt bankkonto

För att du ska få pengarna insatta på ditt bankkonto meddelar du

  • personnummer

  • namn på kontoinnehavaren

  • clearingnummer och kontonummer

  • namnet på banken där du vill att vi sätter in pengarna.

Skicka in ditt krav på ersättning till kundservice

Färdtjänsten
Box 30103
104 25 Stockholm

Handläggningstiden på ett komplett ersättningsärende är cirka 5 veckor.