Om sjukresor på lättläst svenska

På den här sidan kan du läsa om vilka särskilda regler som gäller för sjukresor. Sidan är skriven på lättläst svenska.

Om du har tillstånd till färdtjänst
kan du få ett sjukresekort.

Sjukresekortet

Sjukresekortet är ett fysiskt kort som
du ska ha med dig när du reser.
Sjukresekortet gäller bara för dig.
Spara kortet så att du kan
använda det flera gånger.
På baksidan av kortet finns
ett nummer som du måste
tala om när du beställer.

Du kan bara använda sjukresekortet
för resor som den som
du får vård av har bestämt.
Du får bara resa till och från vård.
För andra resor ska du använda dina färdtjänstresor.

Så här mycket kostar det att göra en sjukresa

  • Att göra en sjukresa med taxi
    kostar högst 200 kronor per resa.

  • Att resa med rullstolstaxi
    kostar alltid 200 kronor per resa.

Läs mer under delen högkostnadsskydd.

Så här beställer du taxi eller rullstolstaxi

  1. Om du ska beställa taxi:
    ring beställningscentralen på: 077-570 00 57.

    Om du ska beställa rullstolstaxi:
    ring beställningscentralen på: 077-670 01 67.

    De här uppgifterna ska du lämna:
    Du vill beställa en sjukresa.
    Vilket nummer som står på ditt kort.
    Vilken adress du ska bli hämtad ifrån.
    Vilken adress du ska bli lämnad på.

  2. Vänta på den adress du har sagt.

  3. Lämna sjukresekortet till föraren
    innan resan börjar.

  4. När du kommer fram
    får du tillbaka kortet.

Du ska inte betala någon avgift till föraren.
Färdtjänsten skickar hem en faktura till dig.
Om du vill veta hur många resor du har kvar
på sjukresekortet kan du ringa
den du får vård av eller Färdtjänsten.

Resegarantin

Om du får vänta på bilen
i mer än 20 minuter efter beställd tid
kan du ringa
Resegarantin på 0200-77 66 55.
Vi försöker då se till att en bil
kommer så snart som möjligt.

Du kan få ersättning för att
resa på andra sätt till vård

Om den som ger dig vård
anser att du inte kan resa med
kollektivtrafiken.
Det gäller om du inte har
ett sjukresekort.

Pengar tillbaka för vad det
kostar att resa med egen bil

Om den som ger dig vård
anser att du bör resa i
egen bil för att få vård
kan du pengar tillbaka
för vad resan kostar.
Då ska du fylla i blankett
och skicka den till Färdtjänsten.

Du får bara betalt för resan mellan ditt hem
och platsen där du får vård.
Du måste alltid betala en liten del själv.
Denna del kallas egenavgift.

Pengar tillbaka för en taxiresa

Den som ger dig vård
kan bestämma att du får
pengarna tillbaka för en
taxiresa som du redan har gjort.
Du får då ett skrivet tillstånd
från den som ger dig vård.

Du ska skicka kvittot från taxin
tillsammans med tillståndet
till Färdtjänsten.
Skriv namnet på banken,
kontonumret och clearingnumret
där du vill att pengarna ska sättas in.

Så här fungerar högkostnadsskyddet

Högkostnadsskydd betyder att
du bara behöver betala
en viss summa för sjukresor
under ett år.

När du har betalat den summan
behöver du inte betala mer.
Du behöver inte anmäla något till
den som ger dig vård eller Färdtjänsten.

Du får inget frikort i handen.
Datasystemet håller reda på
när du ska börja betala igen.

Så här gör du om du tappar sjukresekortet

Om du tappar ditt sjukresekort
ska du ringa till den som ger dig vård
eller till Färdtjänsten.

De spärrar ditt kort så att
ingen annan kan använda kortet.
Sedan kan du få ett nytt kort.

Om du har tillstånd till färdtjänst

Om du har tillstånd till färdtjänst
får du alltid åka till den
som ger dig vård med sjukresekortet.
Tala om att du har färdtjänst
och be den som ger dig vård
att ge dig resor på sjukresekortet.

Adress till Färdtjänsten:
Färdtjänsten
Box 30103
104 25 Stockholm

Telefonnummer 08-720 80 80