Beställ din färdtjänstresa via Färdtjänstens app

Du kan även logga in i appen Färdtjänsten Stockholm för att beställa resor. I Färdtjänstens app kan du beställa, avbeställa och få information om din beställda resa.

När du beställer rullstolstaxi via Färdtjänstens app måste du beställa resan senast en timme före önskad avgång.

Så fungerar Färdtjänstens app

I appen kan du beställa färdtjänstresor med taxi eller rullstolstaxi. Du kan även kontrollera, ändra eller avbeställa resor och få information om kommande resor.

I Färdtjänstens app kan du även se dina olika tillstånd och få en bra överblick över hur många resor du har kvar och om du har extra resor.

Ladda ner appen via App Store eller Google Play Butik

Du som har en smart mobiltelefon eller en surfplatta med internetuppkoppling kan ladda ner Färdtjänstens app som heter Färdtjänsten Stockholm.

Logga in med personlig kod eller bank-id

Du loggar in i Färdtjänstens app med ditt kortnummer och din personliga kod, eller med bank-id. Beroende på vilket du loggar in med kan du se olika information.

Om du loggar in med bank-ID kan du se

  • all din information

  • beställa resor 28 dagar framåt i tiden

  • se dina tidigare resor 5 månader bakåt i tiden.

Loggar du i stället in med din personliga kod får du

  • begränsad information om dina resor och dina tillstånd

  • se dina kommande resor och beställa nya resor 7 dagar framåt i tiden.

Användbara funktioner i appen

Det finns några funktioner som är bra att känna till i appen som ska underlätta för dig.

Fortsätta vara inloggad

Om du markerar ”Kom ihåg mig” är du inloggad till dess att du själv väljer att logga ut. Det fungerar enbart om du loggar in med kortnummer och personlig kod.

Spara en reseprofil

Spara din reseprofil för att underlätta dina vanliga beställningar. I reseprofilen sparar du detaljerna för din resa så att du inte behöver fylla i dessa varje gång du beställer. Du kan uppdatera din reseprofil under Min reseprofil i menyn.

Resesaldo

Ditt resesaldo står i din tilldelning, alltså hur många resor du har kvar. Alla resenärer har minst en tilldelning. Den tilldelning som alla har är fritidsresor.

Information om kommande resor

Under kommande resor så kan du se status på din kommande resa. Visas inte status på resan har resan inte än planerats.

Kontakta Färdtjänsten

I menyn hittar du telefonnummer till resegarantin, kundservice och till beställningscentralerna.

Håll appen uppdaterad

Det kommer kontinuerligt nya versioner av Färdtjänstens app med förbättringar. Appen uppdateras cirka varannan vecka. Vid uppdateringar förbättrar vi appen och lagar fel.

Ett enkelt sätt att alltid har senaste versionen av appen är att ha mobilen inställd på automatiska hämtningar av appuppdateringar. För att den automatiska uppdateringen ska fungera och kunna hämtas behöver

  • din mobiltelefon ha tillräckligt med batteritid kvar

  • ha wifi eller mobildata påslagen.

Du kan även ladda ned den senaste versionen av appen själv.

Vilken version av appen har jag?

Du kan enkelt hitta vilken version av appen du har i mer information om man tittar på menyn Mer som finns i appen.

För dig som hämtar den i app store finns information om den senaste versionen där. Sök fram Färdtjänsten Stockholm, klicka på den eller öppna. Versionen står under rubriken Nyheter.

Använder du google play (play butik) för att hämta Färdtjänstens app sök fram Färdtjänsten Stockholm, klicka på Om appen, skrolla ned tills du hittar Appinformation.

Tekniska förutsättningar

Du kan använda appen på mobiler och surfplattor från Apple och Android. För att kunna använda appen i

  • Iphone/Ipad behöver du ha iOS version 16.0 eller senare

  • Androidenheter behöver du ha Android version 8.0 eller senare.

  • Uppdatera operativsystemet på din enhet för att få den bästa upplevelsen av appen.